Dubai

Op grote hoogte

Woensdag 22 november hebben ze natuurlijk weer van alles mee gemaakt in Dubai maar beide houden een eigen steps bij dus hieronder wat ze zelf schreven.

Danielle schreef:

Dubai Airport

Na een vlucht van 6 uur staan we op Dubai Airport. Ons paspoort is gecontroleerd, we hebben een stempel en alle drie de koffers zijn ook aangekomen. Op naar het loket van de E-Sim. Helaas pindakaas, ze hebben een storing en we kunnen deze morgen ophalen. Door naar de transfer bus naar het hotel. Na 20 minuten voor een slagboom te hebben gestaan ging ook deze eindelijk open, volle gas naar het hotel. Het inchecken verliep vlot en inmiddels liggen we op bed. Het is hier nu 03.00 uur (in Nederland 12.00 uur) en we zijn helemaal opgebrand.

Dubai Mall

Na een erg kort nachtje toch netjes om 09.00 uur aan het ontbijt. Daarna op naar de metro, 400 meter van ons hotel, om naar Dubai Mall te gaan. Hier rond gelopen, ons ogen uitgekeken en natuurlijk veel foto’s gemaakt. Dubai Mall is het op één na grootste winkelcentrum van de wereld, gelegen in Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten. Het winkelcentrum maakt deel uit van de Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld. Er is ruimte voor zo’n 1200 winkels.

Burj Khalifa

Om 15.00 uur stonden we in de rij voor de Burj Khalifa. Daar stond al meteen een irritante vrouw in onze rug te prikken. Later begrepen we waarom, ze was te laat en haar tijdslot was verlopen.. Maar goed. De Burj Khalifa is een wolkenkrabber in de stad Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten. Op 21 september 2004 werd begonnen met de bouw. Op 21 juli 2007 nam de Burj Khalifa de titel ‘hoogste gebouw ter wereld’ over van de Taipei 101 in Taiwan. Je schiet binnen 30 seconden naar de 124e verdieping op 452 meter. De totale toren is 828 meter. Het uitzicht is prachtig!

Texas Roadhouse

Na al dat bezichtigen en lopen waren we toe aan lekker eten. Dus neergestreken bij Texas Roadhouse voor vlees en lekker koud drinken. Het word hier al erg vroeg donker, omdat het 30 graden is voelt dat een beetje vreemd. Dus na het eten zag er alles weer anders uit met allemaal lampjes. Tijd om naar de Metro te gaan om de E-Sim op te halen in Mall of the Emeritus.

Centro

En dan zitten we om 20.00 uur in de bar voor nog een drankje. Dadelijk douche en dan denk ik dat de ogen dicht gaan vallen, maar morgen is er weer een nieuwe dag.

Desiree schreef over deze dag

Dubai

Om 23:56 geland (20:56 uur Nederlandse tijd) na een vlotte vlucht van ongeveer 6 uur. Helaas zat er in ons vliegtuig ✈️ enorm veel jeugd die vrijwilligerswerk doen bij de Formule 1 en dat wil zeggen dat na 2 uur vliegen, de gin tonic, Bacardi, Wodka en weet ik veel wat voor troep nog meer, uitverkocht was 🍺 daarnaast nam het volume waarop ze spraken aanzienlijk snel toe en spurtte al snel uit alle andere hoeken, vleugels en secties de overige jeugdigen zich naar “onze” kant van het vliegtuig om -zo zeiden ze het zelf- even te BoRreLeN.. man man man het is maar goed dat de verkiezingen 🗳️ morgen (eigenlijk inmiddels vandaag) plaatsvinden en zij hopelijk niemand gemachtigd hebben een stem namens hen uit te brengen. Anyway ik heb begrepen dat er eentje heeft zitten vozen 💋 in de kelder, waarover allemaal panisch geheimzinnig gedaan werd, maar naarmate het gesprek vorderde bleek dat de gehele groep dit al lang wist. Enfin het laatste wat ik hierover wil zeggen is: meisje met blonde krullen 🧑‍🦱, doe aub niet zo wanhopig je best om erbij te horen want ten eerste: ze mogen je niet.. en ten tweede: je wordt er zowaar nóg irritanter van door het wel te proberen. Gewoon gratis tip van mij aan jou 😘. Wat wel heel tof was; de 103 potjes yahtzee (inclusief high scores 🏆), kaartspelletjes en het gestolen dekentje 🤫 Eenmaal voet 🦶 aan land gezet, met de trein naar de bagage band.

Stond ik panikerend aan papa te vertellen dat ik weleens gezien had dat er losse onderbroeken voorbij kwamen gevolgd door een plastictasje 💼 waarin het personeel zo goed als het kon geprobeerd had de rest van de spulletjes bij elkaar te houden nadat een koffer uit elkaar gebarsten was… kwam vaders koffer met schroeven en al eruit op de band geklapperd. We kunnen wel stellen dat deze goed mishandeld is (en het ergste is nog de gekruimelde chips 😜). Daniëlle was (serieus) goed voorbereid op pad gegaan, diverse activiteiten gereserveerd, alle documenten 📄 uitgeprint en alvast een e-Sim gekocht. Gewapend met QR codes en e-mails kwamen we aan bij het “winkeltje” waar ons onbeperkt internet 🛜 op ons lag te wachten… dachten we. Systeem problemen, even naar de buren, even terug, paspoort mee, rare fratsen.. eindstand: TUI belde ons dat de bus 🚌 compleet was op ons na en of we soms verdwaald waren. Klein 🤏 leugentje wel, want naast ons stonden onze hotelgenoten ook te wachten op hun simkaart, uiteraard heeft Daniëlle even casual vermeld dat wij dus niet “de laatste” waren. Maar goed beloftes gekregen van de jonge dame achter de kassa bij de e-Sim dat ze het zou regelen en wij gingen snel 💨 door naar de bus (het was inmiddels al 1 uur geweest). Plaatsgenomen en helemaal klaar voor de rit naar het hotel 🏨… was het niet dat de buschauffeur maar liefst een half uur nodig had om van het parkeerterrein af te komen (nog een gratis tip: volgende keer gewoon je parkeerkaartje betalen 💰) Uiteindelijk waren we ergens tussen 2 en half 3 in het hotel en lagen we om 3 uur op bed 🛌. Over 5 uurtjes gaat de wekker en begint het avontuur echt!! 😴

Acclimatiseren, dag 1:
Dubai Mall & Burj Khalifa

Mijn wekker ging om 07:50 uur, met kleine oogjes zachtjes naar de badkamer gedarteld zodat mijn reisgenoten nog wat extra minuutjes kostbare slaap 💤 konden pakken. Vervolgens lekker fris en fruitig naar het ontbijt. Zelf samengesteld omelet besteld, jammie 🍳. Rond 10:15 uur vertrokken naar de metro 🚇, poeh wat was het al warm!

Op het station een kaartje gekocht (Nope, was niet zo simpel als het hier nu lijkt 🤪, maar het is ook niet makkelijk als de automaat geen bankpassen accepteert en ook geen geld terug kan geven..) maar we konden uiteindelijk op weg naar Dubai Mall!

Onderweg onszelf vergaapt aan de hoogbouw, luxe en exclusieve auto’s. Na een paar kilometer aan roltrappen te hebben afgelegd kwamen we aan in het op één na grootste winkelcentrum van de wereld 🌍. Dubai Mall (دبي مول) is het op één na grootste winkelcentrum van de wereld, gelegen in Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten 🇦🇪 . Het winkelcentrum maakt deel uit van de Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld. Er is ruimte voor zo’n 1200 winkels. De totale winkeloppervlakte bedraagt meer dan een half miljoen vierkante meter. Er zijn parkeerplaatsen voor 14.000 auto’s 🚘 .

Na een paar winkels te hebben bekeken zijn we richting het terras gegaan om na een drankje op zoek te gaan naar onze tickets 🎟️ voor een bezoek aan de 124ste etage van de Burj Khalifa. Gevonden en meegenomen. Vervolgens wat gegeten en gewinkeld en daarna was het zo ver: in de lift 🛗 op naar boven! (Maar eerst nog even zorgen dat er niemand voordringt in de wachtrij 😇) Burj Khalifa (برج خليفة) is een wolkenkrabber 🏙️ in de stad Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten. Op 21 september 2004 werd begonnen met de bouw. Op 21 juli 2007 nam de Burj Khalifa de titel ‘hoogste gebouw ter wereld’ over van de Taipei 101 in Taiwan.

Op 17 januari 2009 bereikte de toren zijn hoogste punt 🔝 met een hoogte van 828 meter. Inclusief antennes en vlaggenmasten is de hoogte 829,8 meter. De toren had de snelste liften ter wereld, met een snelheid van 42 km/u (12 m/s) (dit record werd ondertussen verbroken door de liften van de G1 Toren in Hitachinaka, Japan: 48 km/u of 13 m/s) en een capaciteit van 21 personen. Het is de hoogste liftinstallatie ter wereld 🗺️ . De waterinstallatie zal de toren, met een gemiddelde van 946.000 liter 💧 per dag, van water voorzien.

De maximale elektriciteitsvoorziening wordt geschat op 36 MVA. Het koelsysteem zal het equivalent van ruim 10,2 miljoen kilo gesmolten ijs 🧊 als koelwater gebruiken. De toren ligt aan een kunstmatige vijver met daarin de grootste fontein ⛲️ ter wereld. Grappig weetje: Het gebouw is zo hoog dat op de bovenste verdieping de zon ☀️ drie minuten later ondergaat dan op de onderste. Na dit indrukwekkende bezoek was het alweer etenstijd! Na een heerlijk diner was het tijd om de metro 🚇 op te zoeken en vervolgens uit te stappen bij de Mall of the Emirates (مول الإمارات) waar we -nu echt- onze e-Sim konden ophalen! Uiteindelijk vanuit de mall naar het hotel 🏨 gewandeld en toen kwamen we er achter dat als je hier een ambulance 🚑 nodig hebt je waarschijnlijk gewoon dood gaat want het gehele verkeer staat zo vast dat het uren duurt voordat hij er is. Nog even wat drinken in de bar, dan de beentjes omhoog en lekker slapen 😴 . Vandaag was geweldig, op naar morgen. 🤩

Print Friendly, PDF & Email
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.