Dubai

Vandaag naar Abu Dhabi

Danielle schreef vandaag:

Ontbijt

Het ontbijt is best uitgebreid en heel veel warm eten. Maar gelukkig ook kaasjes en melk. Na een goede bodem gaan we nu onderweg naar het Yas Marina Circuit.

Pitlane Walk Circuit Yas Marina

Om 10.00 uur stond Shakir met zijn taxi op ons te wachten voor het hotel om naar Abu Dhabi te rijden. Dit is een rit van ongeveer een uur. Shakir rijd enkel links en we hebben een dikke noodstop gemaakt op de snelweg, maar we zijn aangekomen. Op naar gate 19, samen met natuurlijk heel veel andere fans. De rij naar de Pitlane was lang, heel lang. Maar er waren waterpunten, muziek en kraampjes dus we vermaakte ons prima. En dan zijn we in de Pitlane.
Wat super gaaf om over het circuit te lopen en langs de pitboxen. En wat een mensen en camera’s. Ook overal staat personeel en iedereen is super vriendelijk en aardig en helpt elkaar met foto’s maken. Dus zeker de moeite waard geweest om hier een kijkje te nemen ondanks de drukte. Nog even over de stand met t-shirts en petjes en een drankje om op zoek te gaan naar een taxi voor onze volgende stop.

مسجد الشيخ زايد

De volgende vriendelijke taxi chauffeur zette ons recht voor de deur van de Sjeik Zayed Moskee. Kaartjes hadden we al gereserveerd en de jurken zaten in onze tassen. Dus net voor de controle voor de toegang ons snel aangekleed. Na controle en een lange tunnel naar de moskee toe stonden we voor dit immense gebouw. Echt, wat een gebouw, zo mooi! De Sjeik Zayed-moskee (Arabisch: مسجد الشيخ زايد) in Abu Dhabi is de grootste moskee in de Verenigde Arabische Emiraten en de op zeven na grootste moskee ter wereld. De moskee is vernoemd naar sjeik Zayid bin Sultan al Nuhayyan, de grondlegger en eerste president van de Verenigde Arabische Emiraten, die er ook begraven ligt.
De moskee werd officieel geopend tijdens de maand ramadan in 2007. Na de tocht door Moskee hebben we nog wat gedronken en toen hebben we onze taxi chauffeur gebeld die ons ook gebracht had. Ja geen probleem, 20 minuten. Ondertussen belde zijn vriend, dat hij kwam, 10 minuten. Dus wij richting het bus station. En ja hoor, door stond hij netjes op ons te wachten en hij heeft ons terug naar Dubai gebracht. Niet op de linker baan, maar zigzaggend tussen drie rijbanen door, beetje seinen en beetje toeteren. Maar ook nu weer heelhuids terug bij het hotel gekomen. Op zoek naar eten nu.

Desiree schreef over vandaag:

Yas Marina Circuit Pitwalk 🏎️

Na een -voor mijn gevoel nog steeds kort maar goed- nachtje slapen en een lekker ontbijt 🍳 gingen we vandaag bepakt en bezakt met de taxi naar het circuit. Vandaag was het namelijk tijd voor de Pitwalk 😎. Even getwijfeld of we wel/niet zouden gaan, omdat mensen zeiden dat het daar echt megaaa druk is, maar eigenwijs is ook wijs en we besloten te gaan 😌 (viel overigens reuze mee met de drukte en ik ben super blij dat we zijn gegaan 🙃) Anyway, de taxi 🚕 chauffeur Shakir zou ons om 10:00 uur ophalen, om 10:05 uur was hij er nog niet en ik krijg daar al helemaal vlekken van, tijd is tijd ⏰ (ja ik ben privé altijd te laat, maar afspraken en werkgerelateerde zaken altijd braaf op tijd). Maargoed, hij was er, we stapten in zijn met plastic bedekte Lexus en begonnen met de reis naar Abu Dhabi. De noodstop 🛑 en mijn slaapsessie met open mond 👄 laten we buiten beschouwing… nog wel even een boos berichtje over Shakir: je hebt ons opgelicht voor 75 Dirham, niet netjes, ik herhaal NIET NETJES 😒. Yeaaaaah om 11:18 uur betraden we het Yas Marina Circuit, woeepwoeep. Het Yas Marina Circuit is het nieuwe en enige circuit in Abu Dhabi. Het circuit is ontworpen door Hermann Tilke. Het circuit is gelegen op het Yas eiland 🏝️ en heeft 16 bochten (na de verbouwing van het circuit). Het wordt het Arabische Monaco genoemd. Het circuit is het duurste circuit ooit gebouwd. Het circuit heeft ongeveer 893 miljoen euro 💰 gekost. Bij deze kosten zijn ook de aanleg van het kunstmatige eiland waarop het circuit ligt en het hagelnieuwe hotel 🏨 meegerekend. Ook de lichtinstallatie heeft een flink aandeel in het bedrag. De kosten voor de aanleg van het circuit waren aanvankelijk geraamd op 225 miljoen euro. We gingen met onze QR-codes door het poortje (vader moest eigenlijk naar de mannenkant maar aangezien alle tickets 🎫 op een telefoon stonden mocht hij toch bij ons blijven). Ik kon me even niet inhouden van enthousiasme dus de eerste foto’s ben ik wel HEEEUL blij 😀.

Na de ingang naar links, door de tunnel, in de rij, nog steeds in de rij, een hele lange rij, dus nog verder in de rij, om de hoek in de rij, na de bocht in de rij, links van de tent ⛺️ verder in de rij en toen uiteindelijk via een hele lang rij kwamen we aan op het circuit bij start finish! (Kleine, niet zo eervolle vermelding voor de Britse dame die dacht ergens in die lange rij in te voegen voor onze neus; niet bij mij meid 🙅🏼‍♀️). Echt megaaaa gaaf. Bij alle pitboxen mezelf naar voren gewurmd en foto’s gemaakt, leuheuk! Fotootje op de baan, op de curbstone, voor de tribune, voor de auto, met de vrijwilliger, bij alles en overal eigenlijk 🙈🤪. Druk met de diverse foto’s (arme papa, die steeds vroeg: is deze nu goed? Waarop ik reageerde: it is what it is…) Stonden we een tijdje later bij de Ferrari pitbox te wachten met het maken van onze foto op een meid die na 300 foto’s haar vriendje boos en geïrriteerd toesprak: ugly, hideous, horrible etc.) waarop papa en ik elkaar aankeken en zeiden: it is what it is 😅… Inmiddels had ik besloten dat ik tóch een shirtje van Max Verstappen ging kopen (en papa betalen 😌) maar ik kreeg ook behoorlijk wat hoofdpijn dus het nieuwe gekochte petje 🧢 voor Rob heb ik alvast getest en is goedgekeurd! Nog wat gedronken en geprobeerd mijn zonnesteek te laten verminderen…. en toen door naar de Sheikh Zayed Grand Mosque

😍😍

Sheikh Zayed Grand Mosque

Toen papa en ik de vorige keer zijn afgereisd naar hier hebben we deze moskee bezocht en ik vond dat Daniëlle hem ook moest zien want het is een van de mooiste gebouwen die ik ooit heb gezien 🤩 😍. Nadat de taxi (ik weet niet meer zoveel van de rit want man man man want had ik een hoofdpijn, ik moest gewoon bijna overgeven 🤢) ons had afgezet bij de ingang, kregen we het toch voor elkaar (dankzij mij) om helemaal verkeerd te lopen, maar daarna kwamen we toch bij de ingang en kon ons bezoek beginnen, natuurlijk nadat we waren omgekleed 👗. De Sjeik Zayed-moskee مسجد الشيخ زايد in Abu Dhabi is de grootste moskee 🕌 in de Verenigde Arabische Emiraten en de op zeven na grootste moskee ter wereld. De moskee is vernoemd naar sjeik Zayid bin Sultan al Nuhayyan, de grondlegger en eerste president van de Verenigde Arabische Emiraten 🇦🇪 , die er ook begraven ligt. De moskee werd officieel geopend tijdens de maand ramadan in 2007.

De moskee is groot genoeg om plaats te bieden aan 40.000 moskeegangers. De grootste gebedsruimte biedt plaats voor 9000 personen. Twee ruimtes hiernaast, met een capaciteit van elk 1500 personen, zijn exclusief bedoeld voor vrouwen 👩🏼. Er zijn vier minaretten van 107 meter hoog op elke hoek van de moskee. Er zijn 82 koepels die zowel de buitentuin als het hoofdgebouw bedekken. De koepels zijn verfraaid met wit marmer en ook een groot deel van het interieur is bekleed met marmer. De binnenplaats is geplaveid met bloemmotieven 🌺. De Sjeik Zayed-moskee heeft 2 wereldrecords behaald: De moskee herbergt het grootste tapijt ter wereld, gemaakt door een Iraanse 🇮🇷 tapijtenfabriek en ontworpen door de Iraanse ontwerper Ali Khaliqi. Dit tapijt heeft een oppervlakte van 5627 m² en is gemaakt door 1200 wevers, 20 technici en 30 andere medewerkers. Het gewicht van het tapijt bedraagt 47 ton, waarvan 35 ton wol 🧶 en 12 ton katoen. Er zitten circa 2.268.000.000 knopen in het tapijt. De moskee herbergt de grootste kroonluchter. Er zijn zeven kroonluchters geïmporteerd uit Duitsland, gemaakt van koper en goud. De grootste kroonluchter heeft een diameter van 10 meter en een hoogte van 15 meter 😍. Ik vond het wederom een adembenemend gebouw, zo mooi, netjes en bizar schoon 🥰. Na het bezoek was het tijd voor een klein hapje zodat we daarna de reis terug naar Dubai konden maken 🧭. We hadden een hele gezellige chauffeur, hij vertelde van alles en legde ook veel uit. Last but not least, hij had ons een hele mooie prijs gegeven (lees je even mee Shakir….?) Omdat hij zo eerlijk en gezellig was KREEG hij veel fooi en was IEDEREEN blij! 🙂 Na het diner in het hotel is het nu tijd om te gaan slapen 😴. Tot morgen! 👋🏼

Print Friendly, PDF & Email
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.