Tsjechië

Podyjí National Park

Danielle schreef op dinsdag 13 augustus:

Na het ontbijt vanmorgen begon het terug in pakken en opruimen rondom de hut. Iets na 10.00 uur zijn we uitgecheckt en gaan we op weg. We besluiten de route naar het volgende adres iets om te gooien zodat we langs Podyjí National Park kunnen gaan voor de lunch wandeling met Rex. We komen daar ook netjes om 13.00 uur aan. Helaas is het dik boven de dertig graden en zijn we al gesmolten van het lopen vanaf de parkeer garage naar het bezoekerscentrum. Even bij het bezoekerscentrum rondgekeken want naast het centrum liggen de overblijfselen van het zogenaamde “IJzeren Gordijn”,- het enige monument in zijn soort in Zuid-Moravië. Het Podyjí National Park (het kleinste nationale park van Tsjechië) ligt in het zuidwesten van Moravië en vertegenwoordigt één van de laatst bewaarde riviervalleien van Midden-Europa. De 40 kilometer lange vallei van de rivier de Dyje ligt tussen Vranov nad Dyjí en Znojmo. De meeste soortgelijke gebieden zijn allemaal veranderd door de bouw van dammen, dat is hier niet gebeurd. Aan Oostenrijkse zijde is het verbonden met het Nationalpark Thayatal en men noemt het gebied daarom ook wel de Thaya-kloof. Het is een prachtig stiltegebied met diep uitgesneden meanders, rotswanden en zeeën van steen. Terug bij de auto tijd voor wat drinken en terug de airco in naar ons volgende camping.

Kamp Velehrad

Rond 16.30 uur reden we de camping op. De eerste file in Tsjechië hebben we meegemaakt over één kilometer. Het valt ons op dat hier erg weinig snelwegen zijn en bijna alles “binnendoor” wegen zijn waar je 90 mag. Maar rijd je een dropje in dan moet je terug naar 50. Het duurt hier dus wel eventjes voor je een afstand hebt afgelegd. Inchecken! Allemaal jonge meiden runnen hier de camping aan een bosrand. Rechts zijn campers en caravans en links de huisjes. Nou Rob wilde een bungalow, die heeft hij! Het is erg groot in vergelijking met de vorige twee. Een halletjes, wc en zit- / slaapkamer in één. Met zelfs twee bedden tegen elkaar en een koelkast, dus Rob zijn dag kan niet meer stuk. Na het uitladen en installeren een rondje met Rex. We lopen zo achter ons huisje het bos in. Dus een stuk dit pad gevolgd om vervolgens rond een soort meertje te lopen waar Rex even kon pootje baden en daarna over een veld terug naar de camping. Daar bij de “cafetaria” wat gegeten aan picknick tafels. Rex heeft kennis gemaakt met een huisje vol met honden en even laten weten dat het niet de bedoeling is dat ze langs zijn huisje lopen. Sorry, het is en blijft een herder, die zijn “terrein” bewaakt – zo lang zijn riem is.. Even lekker douche in het gebouw, “gewoon net als thuis” zei de vrouw achter de receptie, zonder muntjes. Helemaal vergeten te delen met jullie. Maar ook in Tsjechië blijkt Rex een “attractie” te zijn. De teller staat inmiddels op 5 foto’s die zijn genomen van hem in de afgelopen 4 dagen. Hoe meer aandacht hoe trotser meneer is. Nu relaxen bij het huisje met een biertje en kijken wat we morgen gaan doen. Want we blijven ook hier twee nachten.

Print Friendly, PDF & Email
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.