Marokko

Sunrise in the dunes 🤩

Desiree schreef op donderdag 27 augustus op haar polarsteps:

Om 04:00 uur ging de wekker 🥱, en dat niet alleen, we werden gewekt door het personeel van het hotel. Ik had zelf een belletje 📞 naar de kamer verwacht, maar nee hoor er stond echt fysiek iemand op de deur te kloppen. Nog voor het ontbijt 🍳gingen we op een onvergetelijke excursie naar de duinen van Merzouga. We stappen het hotel 🏨 uit en daar staan de jeeps al op ons te wachten. We rijden ongeveer 60 km over verharde zandwegen, met alle lichten die we hebben aan. Ik vond het overigens wel heel sneu en vervelend, maar ik heb een vrouw van 70+ achterin de kofferbak laten zitten omdat ik zelf niet durfde in verband met wagenziekte 🤢, maar deze powervrouw had echt nergens last van! Eenmaal aangekomen bij het einde van de verharde wegen, begint het échte avontuur.

We stappen uit de jeeps 🚗 (want die mogen vanuit ecologische overwegingen niet mee, overigens verbaas je je wel over wat voor troep er wel in de duinen mag) en we stappen op een dromedaris 🐪. We gaan namelijk naar een van de hoogste duinen. Jammer genoeg waren er veel wolken ☁️ waardoor de zonsopkomst niet in alle glorie te aanschouwen was, maar toch zien we de schitterende kleuren van het duinlandschap doorlopend veranderen in de vroege ochtendzon ☀️. Onze dromedaris gids heeft deze ritjes vaker gedaan, want hij heeft de leukste foto’s 📷 van ons gemaakt. Toen de zon opgekomen was, zijn we weer opgestegen op onze dromedaris 🐪 en was het tijd om terug te gaan naar de jeeps en uiteindelijk het hotel 🏨. We moesten snel ontbijten 🍳 en de spullen inruimen want we gingen vertrekken naar de Todrakloof! Ik ben benieuwd….

De Todra Kloof ⛰️

Nadat we in de bus zijn gestapt, nog vol verhalen over de ochtend activiteit, volgen er wat uitzichtpunten en stops. Zo gaan we langs een winkeltje/bedrijfje met fossielen. Prachtige handgemaakt aanrechtbladen, waskommen, fonteinen ⛲️ en kleine plankens, bakjes en bordjes. Mijn brein 🧠 kan altijd maar moeilijk geloven/volgen hoe dat werkt met die fossielen.

Niet veel later stoppen we bij een gebied vol met waterputten. Het bestaat uit honderden vervallen waterputten die ooit met de hand 🤚 gegraven zijn. De waterputten zijn enkele meters groot en staan onderling met elkaar in verbinding middels een ondergronds kanaal. Helaas zijn al deze putten inmiddels droog 😔. De weg vervolgd en we komen bij een verlate oase, waarom verlaten? Omdat het water 💦 hier helaas verdwijnt en het niet mogelijk was voor de mensen om de gewassen in leven te houden. Een stukje verder stoppen we weer, wederom een oase, maar deze is nog wel in volle glorie en bloei 🌺. Helaas is hier ook een vervelende verkoper aanwezig. Hij is erg opdringerig en raakt mijn hoofd en schouders steeds aan. Vees wurmt zich er tussen waardoor ik naar de bus 🚌 kan lopen. Onze buschauffeur had dit op een afstandje bekeken en sprak de man hierop aan. Ook werd onze gids geïnformeerd. Het was blijkbaar ook bij andere mensen opgevallen want Vees kreeg complimenten hoe hij dat zo goed had opgelost. Onze buschauffeur en gids lieten het er niet bij zitten en toen wij op onze weg politie 👮🏼 tegen kwamen, zijn ze gestopt, uitgestapt en hebben ze verteld wat er was gebeurd. De meneer is (hoorden we later) gearresteerd.

Het is inmiddels 15:00 uur en dat betekend; lunchtijd. En je raad het niet… ze hebben hier frietjes 🍟!! Ik heb ze alleen zo snel opgegeten dat ik er geen foto van heb gemaakt 😂😅. Dan is het tijd voor een van de mooiste 😍 plekken in Marokko: de Todra Kloof.

Een spectaculaire rotskloof van zo’n 300 meter diep. Het ligt tussen palmoases, uitzichtpunten en berberdorpjes in. We beginnen onze kleine wandeling vanaf het restaurantje waar we geluncht hebben 🥪. We lopen door een prachtige oase en zien in de verte de rotsen al, deze zijn niet te missen! De gids verteld ons dat de rivier nu erg “hoog” staat, het hoogst sinds 10 jaar. Ik vind het zelf maar een zielig stroompje, maar zo blijkt maar hoe serieus de droogte hier is. Hij informeert ons over de verschillende gewassen 🌽 en hoe ieder stuk land van een andere familie is. Uiteindelijk komen we na een warme wandeling uit de De Todra Kloof (ook wel Todgha Kloof of Todra Gorge). De Todra Kloof ligt in het Atlasgebergte ⛰️ , net boven het stadje Tinghir. Met hoogteverschillen tot wel 300 meter 🔝 is de Todra Kloof zonder twijfel een van de indrukwekkendste bezienswaardigheden in het Atlasgebergte. De kloof is door de eeuwen heen uitgesleten door de Todrarivier rivier 💦 , met een smal ravijn als resultaat. Op sommige plekken is de ruimte tussen de hoge rotswanden slechts enkele meters! De kloof wordt gebruikt door diverse mensen voor verschillende doeleinde. Van picknicks 🧺 , tot barbecues 🍗 en van geheime dates tot winkeltjes, je ziet er van alles. Mijn oog valt op een leuke sjaal 🧣, de verkoper zweert dat het kasjmier is.. ik geloof er niets van en laat Vees de onderhandeling doen, 5 min later zitten we in de bus naar het volgende hotel en je raadt het al… zonder sjaal 😊. Morgen staat er een “saaie” dag op het programma, namelijk een doorreis dag naar het volgende hotel 🏨 en de volgende stad. Wel staan er een aantal uitzichtpunten op de planning. Mijn beentjes vinden het overigens geen probleem om morgen wat rustiger te doen 😅.

Print Friendly, PDF & Email
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.