Marokko

Aït-Ben-Haddou beklimmen &
bezichtigen Kasbah

Desiree schreef verder op zaterdag 31 augustus op haar polarsteps na de studio’s:

Vol verhalen van de filmset vervolgen we onze weg na een paar minuten stoppen we voor een fotostop 📸. De gids vraagt of we in de verte dat kleine gebouwtje op de berg ⛰️ zien. Ja, die zien we. “Daar gaan jullie zometeen naar toe”, ja heel grappig 😀. Maar hij was serieus. We stapten in de bus en reden nog en stukje door. Net voor de voet van de berg ⛰️ mochten we uitstappen. We hebben nog even een flesje water gekocht bij het winkeltje en toen kon onze “berg”wandeling beginnen. Op deze berg ligt een stad, genaamd Aït-Ben-Haddou. Dit is ook een erg populaire filmlocatie 🎥 bijvoorbeeld Game of Thrones is hier deels opgenomen. Aït-Ben-Haddou (Arabisch: آيت بن حدّو, Berbers: ⴰⵢⵜ ⴱⵏⵃⴰⴷⴷⵓ) is een middeleeuwse, versterkte stad in de Marokkaanse regio Souss-Massa-Daraâ die wereldwijd bekend staat als populaire filmlocatie. De stad werd in 1987 door UNESCO tot werelderfgoed verklaard en trekt jaarlijks tienduizenden toeristen.

Eerst staken we nog een “rivier” 💦 over, via zogenaamde “stapzakken” zou je droog de overkant kunnen halen, nou mooi niet dus. Met zeiknatte schoenen konden we aan de klim beginnen. Het klim-gezelschap bestond uit zeer diverse mensen, en als snel begon ik me te ergeren aan het “gedoe”. Niet veel later sneuvelden de eerste reizigers, ze zouden beneden wel wachten op ons. Mooi 👍🏼 , gas erop naar boven. We liepen door en door en hoger en hoger. Het uitzicht werd met de stap mooier 🤩 . Voor we het eigenlijk wisten waren we boven, Vees en ik vonden de klim allebei vanaf beneden er heftiger uitzien dan dat hij was, maar wij waren de enige 😅😂. Bovenop moest je alles wat je had goed vast houden, want het waaide 💨 echt gigantisch hard. Gelukkig had mijn hoedje 👒 een elastiek, want anders was ik die in de eerste meters als kwijt geraakt. Na wat foto’s kon de terugweg worden ingezet. “Zet je beste beentje voor 🎶”. Na deze klim was het tijd voor de lunch 🥪. En wat denk je?? Staat er gewoon pizza 🍕 op het menu! Dus dat was geen moeilijke keuze.

Na de pizza gingen we naar onze laatste excursie van de dag, we bezochten een kasbah, niet alleen van buiten maar ook van binnen. In de kasbah konden we goed zien hoe de mannen die met 4 vrouwen 👩🏼 getrouwd zijn leven. Namelijk een groot huis met op de beneden verdieping 4 grote kamers die uitkomen op een soort binnenplaats. De binnenplaats is voor de man 👨🏼(en de vrouw die op die dag “aan de beurt is”) en iedere vrouw heeft haar eigen woonkamer grenzend aan de hoofdwoonkamer. Boven zijn er diverse slaapkamers. En op het dak een terras met een prachtig uitzicht 😍. Tijdens dit bezoek krijgen we veel uitleg over de geschiedenis, de kolonisatie en politiek. Na deze drukke dag, die toch ook weer 2 uur langer duurde dan vooraf gepland, was het tijd om naar het hotel te gaan. Net voor het diner heb ik nog even een baantje gezwommen 🏊‍♀️. Dat ging er moeizaam 😓 aan toe, maar achter alle ramen hadden blijkbaar mensen staan kijken en die waren onder de indruk 😜😎. Morgen hebben we een reisdag 🧭 terug naar Marrakesh, uiteraard een paar stops voor foto’s 📸 , maar verder niet zo veel op het programma.

Print Friendly, PDF & Email
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.